Poslední dny v Barmě

března 27, 2015

V malém městě Hpa-an, jehož největší dominantou je městský trh, jsem já a Dave strávili 3 noci, holky o den méně,  jelikož se léčily z průjmu. Jejich přivítání však opět stálo za to. Přijely ve 3 ráno, propašovaly se kolem vratného v hostelu a dobyly se do našeho pokoje. Jelikož jsme ten večer měli rum, já jsem po jejich probuzení absolutně nechápal, co se děje a kde jsem. Holky si připravovaly matrace, že u nás přespí, ale vrátný je nachytal, že musí zaplatit 5 $. Tak holky počkaly na recepci, než se mohly ubytovat.

Holky odpočívaly, zatímco hoši vyrazili na výlet k pagodě a následně přes řeku na projížďku. U břehu jsme potkali postarší pár Američanů z Aljašky a dali jsme se spolu do řeči.  Na druhém břehu jsme vylezli na kopec, kde byl nádherný výhled na Hpa-an a kopcovitou krajinu obklopenou řekou. Bohužel nebylo dostatek světla na lepší fotky.

Třetí den jsme vyrazili už jako pětice po dlouhé době na výlet po okolí Hpa-nu. Na celý den jsme si "pronajali" tuk tuka, který nas vozil na zajímavá místa. Výlet stál 5 $ dolarů bez vstupů do 2 jeskyň a projížďky lodí,  ale vyplatilo se. Tipuji, že do 3 let zde tento výlet bude trojnásobneě dražší. Navštívili jsme 3 jeskyně,  z nichž první byla zdarma a člověk se v ní mohl procházet,  jak ho napadlo. Krápníky nebyly zase příliš velké, ale majestátnost jeskyně to vynahradila. Na začátku byly postaveny sochy budhy, v nitru už však člověk obdivoval, co příroda dokázala.  V období dešťů je půlka jeskyně zaplavena, což naznačovaly zbytky řas na kamenech.

Druhá jeskyně za 3 $ moc nenadchla. Byla malá a všude byly jen budhové. Zajimavé je, že budhové mají jen jeden posed, ten základní. Žádná změna stylu zde není. Každý má ale jinou tvář. Nejúžasnější ovšem byla jeskyně, kde stál vstup 1 $. V ústí jeskyně se opět nacházely sochy budhy, ale také roztodivných postav a zvířat. Uprostřed tomu vévodila stupa. Poté, co jsme opustili posvátné místo, odebrali jsme se do temnoty jeskyně osvětlené pouze slabými žárovkami. Doprovázel nás náš tuktukář, který nám ukázal skulinu, kam jsme vkročili a kolem nas poletovalo hejno netopýrů.  Byl to opravdu zážitek! Směrem dál jsme na zdi zahlédli kolonie netopýrů,  bylo jich stovky, ne-li tisíce.  Odpočívali a čekali na noc. Jejich zvuky se děsivě rozléhaly po celé jeskyni. U výlezu nas nabrala za 1,5 $ loďka s vydloubaneho kmene a pomalounku nás vezla k tuktuku. Úžasné.

Mimo jeskyně jsme navštívili ii zahradu, kde se nachází více než 1000 soch budhů. Z ní jsem byl unešen a nebylo málo a měl jsem stendhalitidu. Kazdá socha byla jiná v obličeji,  byly postaveny v řadě za sebou a některé nad sebou měly postaven svatostánek. Budhové byli prostě všude. Tipuji, že tato atrakce bude brzy zpoplatněna.

Výlet byl parádní a paní,  u které jsme objednávali výlet,  nám doporučila vzít si plavky, že bude koupačka v jezeře, respektive v čisté vodě.  Inu, opak byl pravdou. Koupání bylo v nádrži,  kde se koupali oblečení Barmci. Turisti, včetně nás, jsme jen šokováně přihlíželi. Tuktuk nás tedy odvezl zpět na hostel.

Večer jsme opět zajedličkovali. V místním obchodě (skutečný obchod jako na Západě) jsme našli levná piva, ale teplá. Dali jsme je tedy se svolením do mrazáku mezi masa. Obsluha je nakonec dala trapně do lednice, kde se moc nevychladila.

Dnes jedeme k hranicím a strávíme v Barmě poslední noc. Barmské peníze mi došly a banka je zavřena,  takže snad bude možnost platit dolary, neb nemám ani na cestu.